Busreis Wervik 23 september 2012 (incl. foto's)

W.s.v. Wervik

Wervik 2‘t Was nog donker toen we deze morgen vertrokken naar Burcht om deel te nemen aan de busreis naar Wervik om te wandelen bij W.S.V. Wervik die hun 36ste Tabakstocht organiseerden.
Van ver zagen we de dubbeldekker met chauffeur Franky al staan en als iedereen opgestapt was, begon hij aan zijn toer door het Waasland om alle ingeschreven “ Klompkes” op te halen. Met zijn 51 reden we naar West-Vlaanderen, waar we dus gingen wandelen op de Belgisch-Franse grens.

De weerman had regen beloofd, maar het beetje druppels dat we onderweg tegenkwamen waren het vernoemen niet waard. De lucht was wel grijs en de wind was van de partij, maar voor de rest zag het er redelijk goed uit. We werden opgewacht door een medewerker van de Wervikse wandelclub en begeleid naar de startzaal. Deze was even donker en grijs als de buitenomgeving, maar door de ambiance die in onze club altijd is, kon ons dat niet schelen. Nadat Luc de inschrijvingskaarten en een Alpro chocolademelkje uitgedeeld had, kozen we met ons vast wandelgroepje voor de 21km. Al van bij de start moesten we onze regenkledij aantrekken, was het niet voor de regen, dan toch als bescherming tegen de wind. De sfeer zat er direct in en al kletsend (de vrouwen dan toch) en al zwanzend (de mannen) zetten we er zoals gewoonlijk de vaart in.

Wervik 3Het begin was door de Wervikse straten, maar dan gingen we over naar de meer landelijke wegen en flirtend met de landsgrens, zagen we in de verte al de wieken van de Kruisekemolen. Het is een staakmolen uit 1796, die oorspronkelijk in Lauwe stond en later overgebracht werd naar de huidige locatie en na restauratie in 2008 terug bedrijfsklaar is. De graanmolen wordt ook “Ma Campagne” genoemd. Na een kleine 8km kwamen we aan onze eerste rustpost, waar we onze hongerige maagjes vulden met de meegebrachte sandwiches of boterhammekes.
Het weer bleef een twijfelgeval, maar toch was de regen nooit ver af. De volgende 8 km stapten we dan ook flink door, omdat we op het einde van onze wandeling het Tabaksmuseum niet wilden missen. De wandelpaden slingerden zich tussen afwisselend veldwegels, waarbij je een breed uitzicht had en velden vol maïsplanten waar de rijpe kolven staan wachten om in boerenschuren opgeslagen te worden.
Langs het parcours viel ons een bijzonder bouwwerk op: de “Soetemolen”. De staakmolen die oorspronkelijk uit 1850 dateerde en aan de familie Soete behoorde heeft in zijn geschiedenis heel wat meegemaakt. Tijdens WO I werd hij vernield door de Duitse bezetters. Er werd een nieuwe molen opgericht met elementen uit twee andere molens en werd door de laatste molenaar verkocht aan de stad Komen. Hij werd geklasseerd door de Franse Gemeenschap, maar door pyromanen in brand gestoken. In 2001 herbouwde men dan een identieke molen die volledig maalvaardig is en opnieuw werkt. Onderweg waren we van mening dat we nog weinig van de tabaksteelt gezien hadden en waarom die wandeling “tabakstocht” heet?
Onze volgende rustpost was in een schoolrefter in de nabijheid van de rivier “La Lys” (en Flamand “ de Leie) in Comines (Komen), waar je in het straatbeeld nog zelden een (West)Vlaams woordje tegenkomt. Toch onderwijst men in de school 33% tot 50% van de lessen in de Nederlandse taal.
Wervik 4Gelukkig waren de laatste 5 km in zicht, want de regen kreeg steeds meer overmacht. We konden de toren van de St. Medarduskerk al zien en dat gaf ons flinke moed en als je in een groepje bent, lijkt het of het weer een mindere rol speelt.

Tijdens de laatste kilometer brachten we een bezoek aan het Tabaksmuseum dat voor de gelegenheid vrij toegankelijk was op vertoon van onze controlekaart. Het museum is deel ondergebracht in de “Briekenmolen”. Het is een graanmolen, type bergmolen die dateert van ca. 1800 en tweemaal gerestaureerd werd. In 2008 is deze stenen bovenkruier bedrijfsklaar gemaakt.
In het museum kan je kennis maken met de geschiedenis en de evolutie van de tabaksteelt en de verwerking van de tabak, evenals de strijd om en de verovering van Wervik in de loop van het hele bestaan en de geschiedenis er van. Héél bijzonder is dat deze geschiedenis in reliëf uitgebeeld is op koperen tabaksdozen.
Leuk en interessant om zien is de enorme collectie aan pijpen uit alle windstreken en in alle mogelijke vormen en materialen. Echte juweeltjes zijn hier te vinden - een must voor iedere pijpenroker. Ook de soorten tabakspotten in alle mogelijke vormen zijn hier niet te tellen.
Door al dat kijken vonden we dat we recht hadden op een drankje en dat konden we vinden in een gezellig café naast de Briekenmolen. Natuurlijk moet je daar een plaatselijk streekbiertje drinken en hier is dat een “Moriaantje”, dat in blond of bruin te krijgen is.
De St. Medarduskerk was voor de gelegenheid ook een paar uurtjes open en deze was zeker ook een bezoekje waard. De kerk met kathedraalallures is een samenhang van Scheldegotiek en Brabantse gotiek uit de bouwperiode 14e-15e eeuw. Aartshertogen Albrecht en Isabella zeiden ooit “Er is in het graafschap Vlaanderen geen mooiere kerkt te vinden”. Jammer dat er geen zonlicht viel door de prachtige glasramen.
Wervik 5Het was bijna tijd toen we terug arriveerden in de startzaal, want om 16.30u wachtte de bus ons op om ons terug naar het Waasland te brengen. Het bleek echt getimed te zijn, want toen de laatste wandelaar opgestapt was, viel de regen met bakken uit de lucht. De meegebrachte trofee (wij waren in totaal met 54 Klompkes) moest ook nog onder de deelnemers verloot worden en de onschuldige hand van Maarten duidde de winnaar aan. Rudy en Keely konden de fles Blonde Moriaan mee naar huis nemen. Santé, en denk aan de verliezers als je samen een glaasje drinkt. Om de ambiance er nog even in te houden, zongen we samen ons clublied dat stilaan vorm begint te krijgen. Met dank aan Luc V. die voor de tekst heeft gezorgd.
Na een uurtje rijden nam Luc afscheid en konden de eersten uitstappen. Waarschijnlijk zien de meesten elkaar terug op het ledenfeest van 6 oktober in feestzaal “L’Amuse” en in het andere geval ontmoeten we elkaar op een of andere wandeling of op de volgende busreis naar Welkenraedt.
Wij kijken in ieder geval terug op een mooi parkoers en een geslaagde busreis.

Verslag:
  Rita Duym

Foto's:

Luc Weemaes

Luc Verhoeven

Bezoek onze sponsors (klik op het logo)